Exegeză Ebraică în Noul Testament-de Eduard Claudiu Moisa

Spread the love

exegeza ebraicaExegeză Ebraică în Noul Testament este o pagină de facebook unde veti găsii multe articole interesante.Dați click si cititi mai multe AICI .

Azi am luat doar un articol despre PĂCAT pentru că auzim des acest cuvinte si e bine să medităm la cuvintele de mai jos ca să întelegem mai clar acest lucru:

MATEI 3:5-6
”Locuitorii din Ierusalim, din toată Iudeea şi din toate împrejurimile Iordanului au început să iasă la el; şi, mărturisindu-şi păcatele, erau botezaţi de el în râul Iordan.”
Versetul 5 menționează foarte clar auditoriul lui Ioan format din locuitorii din Ierusalim, Iudeea și împrejurimile Iordanului, pentru a înțelege că pocăința și planul de mântuire a început cu evreii, nu cu Neamurile. Mărturisirea păcatelor nu era un concept nou între iudei, ci un obicei comun practicat în timpul sărbătorii Yom Kippur (Ziua Ispășirii) și cu ocazia altor sărbători de asemenea, când practicau rugăciunile de pocăință ”slichot”. Când vorbim despre mărturisirea păcatelor trebuie întâi să definim foarte precis conceptul de păcat din gândirea unui evreu. Deoarece NT a apărut trei secole mai târziu, trebuie să căutăm întâi înțelesul cuvântului așa cum a fost lăsat de Elohim odată pentru totdeauna. Creatorul nostru a lăsat în Torah definițiile absolute ale păcatului și care anume sunt ele. Trăim într-o epocă a relativismului care afectează și lumea evanghelică din nefericire, unde păcatul este definit în funcție de har (harul prost înțeles), sau în funcție de Pavel, sau în funcție doar de NT, nu în funcție de Creatorul harului, Creatorul lui Pavel, Creatorul NT.
Apostolul Ioan, ucenicul pe care îl iubea Yeshua, ne spune la 1 Ioan 3:4 – ”Oricine face păcat face și fărădelege și păcatul este fărădelege”. Cuvântul ”fărădelege” sau ”anomia” în limba greacă, înseamnă violarea sau încălcarea Legii. În limba ebraică verbul pentru ”a păcătui”, חטא ”chata”, înseamnă a greși ținta sau a merge într-o direcție greșită. Legea, Torah, în limba ebraică înseamnă instrucțiune (mod de a face lucrurile) sau direcție (sens) de a merge. În Psalmul 119:142 citim în ebraică: וְֽתוֹרָתְךָ֥ אֱמֶֽת ”vetorateka emet”, ”și Legea Ta e Adevărul”. Primul lucru care îl observăm în verset este accentul conjuctiv merkha pe cuvântul ”vetorateka” וְֽתוֹרָתְךָ֥ indicând o nouă idee și relaționarea cu substantivul următor ”emet” אמת. Deoarece cele două substantive sunt strâns legate prin relaționarea lor genitivală, constatăm conform regulilor de analiză gramaticală că, primul substantiv וְֽתוֹרָתְךָ֥ ”vetorateka” ”și Legea Ta”, ca fiind în stadiul (cazul) constructiv și al doilea substantiv ”emet” אמת ”adevăr” în cazul absolut. Astfel cele două cuvinte formează o idee compusă absolută, fără necesitatea adăugirii articolului hotărât ”ha” la cuvântul ”emet” אמת ”adevăr”. Concluzia exegetică este că Legea și Adevărul sunt unul și același lucru cu caracter absolut. Acest lucru este confirmat și de versetul din Ps. 119:160 – ”Temelia cuvântului Tău este Adevărul și toate legile Tale cele drepte sunt veșnice!”. Deci Torah este temelia Cuvântului și toate poruncile din Lege sunt veșnice, deoarece sunt absolute! ”Și Cuvântul (având ca temelie Torah) s-a făcut trup…” De aceea a afirmat Mântuitorul că: ”El este Calea, Adevărul (Torah) și Viața”. Păcatul este definit ca încălcarea sau violarea oricărei porunci din Torah (Lege). La Matei 5:17 ne spune Mântuitorul că nu a venit să strice Legea (Torah)…deci ea a rămas valabilă până vor trece cerurile și pământul!
Teoriile creștine despre păcat rezumă acest concept doar la călcarea poruncilor pe care Yeshua le-a menționat în NT, restul poruncilor, prin faptul că nu au fost menționate din nou însemnând că au fost anulate. Porunca de a da sau de a lua mită, de a nu avea sex cu rudele, sau cu animalele, etc… nu sunt reluate în NT, dar asta nu înseamnă că ele au fost anulate. Deraierile dogmatice merg mai departe afirmând că pentru Neamuri, conform F.A. 15:20 rămân doar patru interdicții în ce privește păcatul. Acest tip de abordare subiectivă a Scripturii denotă o gândire obtuză, incoerentă și blestemată despre păcat, unde i se impută apostolului Pavel tâlhăria de a abroga Legea Creatorului, pe care nici măcar Fiul nu a abolit-o, deși avea toată puterea și autoritatea în cer și pe pământ!
Înainte de a predica mesajul pocăinței trebuie să ne asigurăm că știm bine ce anume este păcatul la care oamenii trebuie să renunțe!

Articol scris de Eduard Claudiu Moisa 

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.